torsdag den 27. juni 2013

Mærke-baby..

Tidligere idag læste jeg en debat omkring børn og mærkevare, om hvorvidt forældrene er med til at skabe en forskel mellem børnene allerede i en tidlig alder.
Jeg er selv af den overbevisning at vi skal lære Alberte, at uanset hvilken pris hendes ting har, så er hun ikke nødvendigvis meget bedre end andre børn. Hun skal gerne få et naturligt og sundt forhold til sådanne ting.. I hope!
Men samtidig da jeg læste den, tænkte jeg at SÅ meget går vi da heller ikke op i sådanne ting herhjemme. Min kæreste joker ofte med at jeg kun køber dyre ting osv. Men det er egentlig ikke noget jeg bevidst har tænkt over at gøre, og indtil idag tænkte jeg egentlig at jeg slet ikke købte så mange mærkevare til vores barn.
Men.... Så kiggede jeg lige et billede jeg tog idag af Alberte i barnevognen..... Molo trøje, katvig sengetøj, Sebra regnslag osv.. Nogle vil måske tænke at vi er overfladiske når de ser hende sidde midt i alt det? Jeg kan godt lide kvalitet og ønsker at have et barn der er pænt klædt, uanset mærke.. 
Der er både HM, Bilka, mærkevare og arvetøj i hende klædeskab og det vil fortsætte sådan fremover er jeg sikker på.
Faktum er at det faktisk kommer bag på mig at jeg måske er blevet lidt farvet af omverdenen og derfor har købt mange flere dyre ting end jeg egentlig har pralet med at jeg ville....
Heldigvis er jeg også en tilbudshaj! 

Vi ændre som sagt nok ikke vaner hvad angår mærketøjet. Og jeg håber at vi kan lære Alberte at alle børn er lige, uanset tøjmærke... Vi har bare forskellig smag... 

Præger du dit barn? Og er det egentlig for vores eller deres skyld at vi køber det?


7 kommentarer:

  1. Nu har jeg ingen børn endnu, men vi forsøger at blive gravide herhjemme - så jeg gør mig jo tanker om det trods alt ;)

    Jeg synes fx at Sebra laver lækre ting som jeg gerne vil eje noget af - fx regnslaget du har. Jeg er dog også nærrig og håber at kunne få det på tilbud.

    Jeg vil meget aktivt gå op i at købe billigt tøj ved jeg, men jeg er nok også mere til "den enkle stil" som H&M og Name it har med ensfarvede bodyer, et par jeans eller bukser en sød cardigan og sådan. Dog vil jeg gerne betale for gode sko, regntøj, flyverdragt og sådan.

    Barnevogn og andet udstyr? Jeg tror bare vi skal ha' en Trille vogn og seng og puslebord og den slags fra Ikea :)

    Jeg går ikke op i mærker til mig selv, så det er nok også derfor jeg ikke går op i det på børnesiden. Men kan da godt se at en småfolk eller Molo body er fin. Synes måske bare ikke den er 200 kroners fin, hehe ;)

    Puh, det blev langt. Sorry!

    SvarSlet
  2. Det er sjovt, for jeg havde egentlig en idé om før jeg blev gravid, at jeg ikke ville gå op i det.. Men det gør jeg jo så åbenbart, egentligt ret meget endda ;)

    SvarSlet
  3. Ja du kender jo mig, og her bliver der også købt mærkevare til ungerne.. jeg elsker bare den gode kvalitet og de fine prints. :) Her har jeg samme holdning som dig - mine unger lære også at alle er lige uanset hvad man har på.
    Her er det ikke dyrere for mig i længden at købe mærkevare frem for billige mærker i og med at når jeg sælger det igen får jeg en stor sum ind igen for det dyre hvilket man ikke gør for det billige, så ofte har man i sidste ende givet det samme for det dyre som det billige når man får penge "tilbage" for det ...jeg er også en tilbudshaj ;)
    her aner ungerne ikke noget om hvilke mærker de har på. Liva elsker at få nyt tøj, men hun er ligeglad hvor det er fra for det forstår hun ikke endnu :)..
    Ved møbler går jeg dog ik op i mærkevare. det er mest tøj

    SvarSlet
  4. Ja jeg sælger også meget af det dyre tøj.. Så får man lidt ind på den måde :)

    SvarSlet
  5. Har næsten lige selv skrevet om samme emne: http://oliverogfamilien.blogspot.dk/2013/05/jeg-gjorde-det-jeg-er-mig-selv-igen.html :P

    Herhjemme bliver der aldrig mere købt mærkevarer når det gælder tøj.

    SvarSlet
  6. Det må jeg lige ind og læse :)

    SvarSlet
  7. Man bliver meget let grebet af stemningen, og det er bestemt vigtigt at huske på om man køber det af lyst eller af "nød" :)

    SvarSlet